یکی گستردهترین مشکلاتی که مدیران اینترنتتارنماها از نگاه سئوی اینترنتسایتشان
سئو سایت با آن دست و پنجه قابل انعطاف مینمایند محتوای تکراری یا این که Duplicate Content میباشد که برخیً در اثر ناآگاهی مدیران وبسایتها با الگوبرداری از تارنماهای شبیه ساخت و ساز می شود. در بیشتر تایم ها به طور ناخواسته و حتی فارغ از اطلاع مدیران اینترنتوب سایتها در سایتشان محتوای تکراری وجود دارااست.از کجا متوجه شویم در وبسایت ما هم محتوای تکراری وجود داراست و چهگونه آن را برطرف کنیم؟
محتوای تکراری یا این که Duplicate Content چه چیزی است؟
به محتوایی یکسانی که در دو شیت متفاوت با دو URL مختلف ظواهر میگردند، محتوای تکراری یا این که Duplicate Content میگویند.
محتوای تکراری مشمول پنالتی گوگل نمیشود، البته ازآنجا که موتورهای کاوش در نشان دادن حاصل مبتلا سردرگمی گردیده و نمیدانند هنگام جستجوی کلیدواژه، کدام کاغذ را می بایست اکران دهند سبب افت سکو تارنما گردد.
محتوای تکراری چه طور به وجود میاید؟
پیشین از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوایی که با بیدقتی مطلبی از تارنماهای دیگر را اسکن مینمایند؛ گهگاه یک اینترنتتارنما برای تبلیغ مطالب خویش، بخشی از محتوای مو جود در تارنما خویش را در فرومها و وب لاگهای دیگر –سوای تغییر و تحول- بازنشر میدهد که سبب ساز ساخت و ساز Duplicate Content شود.
البته در بخش اعظمی از مواقع اشخاص نمیخواهند محتوای تکراری ساخت نمایند و به صورت تماماً ناخواسته این محتوا به وجود می آید. مورد ها پایین علل عمده ساخت محتوای تکراری میباشد:
در حالتی که چند دامنه مختلف برای یک تارنما وجود داشته باشد و آنهارا روی یک هاست بوستان کنیم، محتوای تکراری بوجود می آید. معمولاً صاحبان کسب و فعالیت برای اینکه کسی دامنههای شبیه آنهارا تثبیت نکند، یکسری دامنه خریداری مینمایند. به عنوان مثالً پسوندهای ir ،com و org برای یک دامنه خریداری گردیده و بر روی هاست بوستان می شوند، در لحاظ داشته باشید که برای برطرف کردن چنین مشکلی به طبع می بایست همگی دامنهها و وضعیتهای متعدد بار گذاری شدن آن ها (با www و سوای آن یا این که https و http) به یک شرایط واحد ریدایرکت 301 شوند.
محتوای یکسان با پارامترهای گوناگون یک URL داشته باشند. از جملهً تولیدات یک دکان آنلاین بوسیله پارامترهای متعدد تقسیمبندی گردد اما در غایت کلیه آنها فیضای یکسان را اکران دهد. این خلل در URL های وب سایت سبب می شود که گوگل نشانیهای مختلف را با محتوای یکسان مشاهده نماید.
محتوای یک تارنما با www و فارغ از آن در سرچ گوگل قابل دسترس باشد.
یک اینترنتوب سایت به طور همزمان با HTTP و HTTPS در دسترس باشد.
پیج شیت مهم با «index.html» و فارغ از آن در یو آر آل قابل دسترسی باشد.
Session ID های جانور در یو آر آل که برای ردیابی اخلاق مخاطب استعمال میشوند.
تغییر تحول دامین و استعمال از محتوای دامین قبل در دامین نو
صفحه های قابل پرینت برای هر ورقه به طور غیر وابسته وجود داشته باشد، برای برطرف کردن این ایراد می بایست صفحاتی که ورژن قابل پرینت میباشند را با تگ کنونیکال به ورقه اساسی متصل کنیم و به گوگل بگوییم که ورژن اساسی صفحه ها قابل چاپ ورقه دیگری میباشد.
ورژنهای گوناگون گویش برای یک اینترنتوبسایت واحد
ورژن سازگار با تلفن همراه و تبلت با URL مختلف برای محتوای یکسان صفحه ها وبسایت
چه طور میاقتدار خلل محتوای تکراری را برطرف کرد؟
برای مجموع مواقعی که در قسمت قبلی گفته شد، راه و روش حلی وجود دارااست که با پاره ای توجه میاقتدار جلوی بروز محتوای تکراری در وبسایت را گرفت. درپی با بعضی از آنان آشنا خواهید شد. اینکه به کارگیری از کدام شیوه بر دیگری برتری دارااست می بایست در مورد ها خاص تصمیمگیری گردد.
ریدایرکت 301
ریدایرکت 301 پیامی دربردارنده «محتوای این کاغذ برای مدام منتقل شدهاست به برگه ...» به موتورهای کاوش ارسال مینماید و در سود خزندههای گوگل و بقیه موتورهای کاوش هنگامی به کاغذای با ریدایرکت 301 میرسند متوجه می شوند که به مکان این شیت بایستی ورقه مقصد را بخزند و آن را ایندکس کنند.
از اینراه حل معمولاً برای http به https استعمال می گردد.
به کارگیری از تگ \"Rel=Canonical\"
روش دیگر برای حل نقص محتوای تکراری، به کارگیری از تگ \"Rel=Canonical\" میباشد. این تگی میباشد که برای مراجعه به منبع اساسی محتوای ورقه در سورس کد یک اینترنتوب سایت درج میشود. بدین ترتیب، شما به موتورهای کاوش مانند Google می گویید که کدام URL ترجیح داده شدهاست و بایستی در نتیجه ها کاوش ظواهر خواهد شد.
به کارگیری از کد follow,noindex
با به کارگیری از این کد شما به خزندههای گوگل میگویید که اینترنتوب سایت شما نباید ایندکس خواهد شد. رباتهای گوگل میتوانند برگه اینترنتوب سایت شمارا بخزند ولی آن را ایندکس نمی کنند؛ به عبارت دیگر آن را در برگه نتیجه ها کاوش اکران نمیدهند.
تأثیر محتوای تکراری بر seo تارنما
وجود محتوای تکراری در وبسایت مخالف با ضوابط seo میباشد و همان گونه که پیشخیس نیز اشاره شد، سبب افت مرتبه تارنما میگردد. داشتن محتوای غیرتکراری و کیفیت بالا یک کدام از فاکتورهای اساسی برای بهینه سازی از نظر گوگل میباشد.
محتوا از یونیک بودن بیرون می گردد
در شرایطی که محتوایی تکراری در اینترنتوبسایت خویش داشته باشید گوگل آنانرا اصطلاحاً منحصربهفرد یا این که «Unique» نمیداند.
کدام ورقه بایستی جایگاه بگیرد؟
درصورتیکه خزندههای گوگل صفحه ها متعدد با محتوایی همسان ببینند نمیدانند که کدام یک از صفحه های یکسان را بایستی تحت عنوان فیض جست و جو نشان دهند. فیض این شود که جایگاه فی مابین صفحه های گوناگون تقسیم شود یا این که گوگل ورقهای را در نتیجه ها جست و جو اکران میدهد که برای استراتژی سئوی شما مخرب باشد (متبوع شما نباشد).
امتیاز بک لینک و پیوندها پخش میگردد
زمینه صرفا به همینجا ختم نمی شود. محتوای تکراری درباره با بک لینک و پیوندها نیز زمینهساز میگردد. زمانی وب سایتهای دیگر بخواهند به محتوای وب سایت شما بک پیوند بدهند، نمیدانند کدام URL اساسی میباشد. بدین ترتیب به جای این که امتیاز بک پیوندها همگی به یک URL خاص رسد و سکو آن کاغذ را بالا برنده شود، در بین نشانیهای گوناگون پخش شود.